Firmasider på Facebook – hvorfor og hvordan?

Å ha en egen Facebook-side er et naturlig neste skritt for svært mange bedrifter i disse dager. Men hva slags side bør du egentlig lage, og hvordan?

Hvorfor skal bedriften egentlig ha en Facebook-side?

For de fleste er svaret ett av to (eller kanskje begge):

  • For å drive kundeservice, og/eller
  • For å få en gratis markedsføringskanal

For å drive kundeservice trenger du ikke mer enn å lage siden direkte på Facebook. Dette gjør du enkelt via www.facebook-com/pages/create.php (Er du i tvil om hva slags side du skla lage, anbefaler jeg denne artikkelen: Hva slags Facebook-side bør du lage?)

Planlegger du å ha Facebook-siden som en markedsføringskanal, kan det imidlertid være verd å gjøre litt mer ut av siden. Hvor effektiv denne markedskanalen er, kommer jo an på hvor mange “likes” du får, ettersom dine oppdateringer jo potensielt kommer inn i nyhetsstrømmen til de som har “likt” deg.

Etter at Facebook lanserte Timeline-design også for firmasider, er det blitt mindre relevant med egendesignede forsider som er laget for å høste likes. I stedet er det et økt fokus på å presentere bedriftens historie og å styrke bedriftens merkevare.

En god innføring i bruken av Timeline-sider for bedrifter, finner du i Ståle Lindblads artikkel Hvordan bruke Facebook Timeline for bedrifter.

Sliter du fortsatt med å overtale internt om at det er lurt å etablere en Facebook-side for bedriften? – I så fall anbefaler vi artikkelen Bør din bedrift være på Facebook?

Lyst til å lære mer om Facebook?
Se Webgruppens kurs i sosiale medier.
Lykke til!