Struktur og innhold

Prosessen for å få innholdet på plass og strukturen til å stemme, er kanskje den viktigste utviklingsfasen for oss nettredaktører. Her er tipsene om hvordan du håndterer navigasjon og informasjonsarkitektur.

Som alltid på web er det brukernes behov som må gi utgangspunktet når vi strukturerer innholdet. Hensikten med strukturen og det innholdet vi velger å presentere er jo først og fremst følgende:

  • Å hjelpe brukeren å finne den informasjonen han leter etter.
  • Å vise brukeren den informasjonen du har som er relevant for ham.
  • Å fortelle brukeren hva slags tilleggsinnhold du har.

For å få til dette, er det viktig at vi som er nettredaktører forstår prinsippene for hvordan brukeren orienterer seg på nettstedet. De ledende tankene omkring dette emnet dreier seg om teorien om "lukten av informasjon", altså hvordan brukeren nærmest "snuser seg fram" til det han er interessert i.

Jeg har laget en gratis lærefil om dette emnet, som er en kortversjon av den jeg bruker når jeg holder foredrag om dette. Denne kan du laste ned her:

"Lukten av informasjon" - gratis lærefil (Powerpoint)

 

I tillegg vil jeg anbefale deg å investere $30 i å kjøpe rapporten "Designing for the Scent of Information" som er laget av User Interface Engineering. Den er standardlitteraturen om emnet, og er veldig bra!

Lyst til å lære mer om skriving i digitale kanaler?

Se Webgruppens kurs for nettredaktører.


Vil du ha ny jobb?

---

Lær mer om web

Vi arrangerer en rekke kurs i samarbeid med Webgruppen.

Se oversikt over alle kurs.

Drives av Idium Portalserver