Konkurransefortrinn

Jungelens harde lov: Vil du bli valgt på nett må du ha "killer content" å by på!

Igjen: Jo mer entydig ditt konsept er, jo tydeligere er det hva som er din "killer content". For Finn.no er det rubrikkannonsene som er killer content. For Norwegian.no er det de billige flyreisene.

Killer content , eller " fortrinnsinnhold " som min elev Christer Dehlin har foreslått å kalle det på norsk, er grunnen til at brukeren skal velge å oppsøke ditt nettsted . Det er også grunnen til at han skal foretrekke deg framfor dine konkurrenter.

Fortinnsinnhold kan være mange ting:

  • Innhold som er unikt, som du er alene om.
  • Innhold som du er best på.
  • Innhold som er bedre tilrettelagt hos deg enn andre steder.
  • Innhold som du er raskest oppdatert på.
  • Innhold som det er enklest å finne hos deg.
  • Innhold som du er billigst på.

"Innhold" i denne sammenhengen kan være informasjon, men det kan også være en transaksjon eller en funksjonalitet (et søk, en nedlastning, en bestillingsprosedyre, en online booking, et spill ...). Driver du nettbutikk, vil jeg påstå at selve produktene dine også kan regnes som "innhold".

Her er noen konkrete eksempler på fortrinnsinnhold:

  • Informasjon om egen bedrift (denne informasjonen er du høyst sannsynlig alene om)
  • Raskt oppdaterte nyheter
  • Innside-informasjon om et interessant emne
  • Høykvalitets faginformasjon
  • Størst utvalg av produkter
  • Gode produkter til lave priser

Husk å kvalitetssikre at din killer content faktisk er noe som er etterspurt i markedet eller som du kan skape en etterspørsel etter.

Du både kan og bør legge mye arbeid i å finne ditt fortrinnsinnhold. Og husk at det er brukerens oppfatning av hva som er fortrinnsinnhold som gjelder. (Det hjelper ikke om du mener du er best på X hvis brukeren ikke oppfatter det slik.)

For å kartlegge konkurrenter og se hvordan du faller ut i konkurranse med dem, kan du lage en konkurrentmatrise . Her kan du måle ditt eget nettsted opp mot konkurrenter. En slik matrise kan for eksempel se slik ut:

 

Måle-parameter Ditt nettsted Konkurrent A Konkurrent B ...
Antall produkter 200 100 220
Synlighet på søkemotorer middels god dårlig
Prisnivå (produkt X) 120,- 140,- 160,-
Informasjon om hvert produkt 3 bilder, pris, mål, 3 avsnitt tekst Pris, kort omtale. Ikke bilde 1 bilde, pris, mål, kort tekst
Medgått tid ved 1 gjennomført bestilling 3 min 12 sek 4 min 21 sek 1 min 20 sek

 

Slik kan du fortsette å sammenligne en rekke parametre, enten du har et informasjons- eller et transaksjonsnettsted. Utfra en slik matrise vil du ofte se både konkurrentenes svakheter og dine egne potensielle forbedringsmuligheter.

Når du har både målsetting, konsept, målgrupper og konkurransefortrinn klart for deg, kan du begynne å jobbe med det konkrete innholdet. Dette er punkt nummer 3 i sjekklisten for web-utvikling .

Lyst til å lære mer om innhold og konkurransefortrinn på nett?

Se hvilket av Webgruppens kurs i digital markedsføring som passer deg.


Vil du ha ny jobb?

---

Lær mer om web

Vi arrangerer en rekke kurs i samarbeid med Webgruppen.

Se oversikt over alle kurs.

Drives av Idium Portalserver