Case-historie

– Etter kurs hos Webgruppen tok salget helt av!

I idylliske Hølen utenfor Moss ligger skiltprodusenten Merkefabrikken. Bedriften startet som enkeltmannsforetak i garasjen hos gründer og daglig leder Kristian Kolnes, men er i dag et godt etablert aksjeselskap med tre ansatte. Kolnes mener det han lærte på kurs har æren for fremgangen.

– Jeg var på kurs hos Webgruppen om å lage internett-innhold som Google elsker, forteller Kolnes. – Jeg hadde allerede drevet nettbutikk en stund, men etter kurset forsto jeg at jeg hadde gjort alt galt. Da måtte jeg sette meg ned og bygge opp nettbutikken fra grunnen igjen, denne gangen «etter boka».

– Vi blinket oss ut noen viktige søkeord som kundene bruker, forklarer han. – Deretter lager vi sidene våre slik at vi kommer høyt opp i Google på disse søkene. Da er det oss kundene finner når de skal kjøpe, og det er vi som får salget.

Kompetansen gjør forskjellen

Kolnes har laget seg sjekklister og oppskrifter med de viktigste grepene, som han følger hver gang han legger ut et nytt produkt i nettbutikken. Han mener det er kompetansen som utgjør forskjellen mellom å lykkes og å feile på nett.

Merkefabrikken har selvfølgelig også satt opp netthandelssporing i Google Analytics, og kan dermed spore hvilke markedsføringstiltak som fører til hvert enkelt salg. Resultatene bekrefter for Kolnes at han har valgt helt riktig strategi.

– Hvis det ikke hadde vært for at jeg klarte å «knekke koden» hadde vi ikke eksistert som firma i dag, innrømmer Kolnes ærlig. – Uten Google-kompetanse er du simpelthen sjanseløs i vår bransje, avslutter han.