10 regler for å skrive godt for Facebook

Her er noen gode tips for deg som skriver på Facebook på vegne av en bedrift eller en etat.

1. Oppdater når du har noe interessant å si.Det er ingen vits i å skrive bare for å skrive. Det bygger ikke verken omdømme, lojalitet eller merkevare. Vent til du har noe å si som faktisk er av interesse for de som liker deg. På den måten fremstår du som en som har noe

fornuftig å fare med hver eneste gang det kommer noe fra deg inn i nyhetsstrømmen.

2. Skriv for kommentering.
Det er mer verd å komme opp i nyhetsstrømmen ”toppnyheter” enn bare å være i ”alle saker”. Sannsynligheten for å komme inn i toppnyhetene øker med aktiviteten rundt saken, så det er bra å få kommentarer og likes på selve oppdateringen. ”Hva synes du om dette?” er for eksempel en kommentar som oppfordrer til aktivitet og kommentering.

3. Inkluder en lenke.
Oppdateringen er mer verdifull for mottager om det er mulig å fordype seg i emnet. En lenke til et blogginnlegg, en nyttig artikkel eller en nettressurs er derfor en fin merverdi. (Og om du kan knytte en eller annen form for konvertering til landingssiden, er det bra for deg også.)

4. Snakk om ditt hovedtema.
De som har likt deg forbinder deg med et bestemt emne. Ikke skuff dem på dette! Hvis du faktisk selger sko, bør oppdateringene dine dreie seg om nettopp sko. Er konseptet ditt dyrevern, er det dette som du skal snakke om. Konsentrer deg om å finne noe interessant å si innen ditt område.

5. Bruk malende ord (adjektiver og adverb).
Malende ord er adjektiver og adverb som gir smak og farge til oppdateringene dine, for eksempel ”lekker”, ”spennende” eller ”super”. Slike ord gir oppdateringene dine personlighet. Husk også å velge riktige adjektiver for din målgruppe (”tøff” og ”fabelaktig” appellerer ikke til samme målgruppe.)

6. Inkluder et godt bilde.
Pass på at oppdateringen har et bilde når den har en lenke. Bildet hentes automatisk inn fra landingssiden, så pass på at landingssidebildet fungerer også for Facebook. Nærbilder av fargesterke, enkle motiver fungerer godt. Gruppebilder og landskaper blir som regel bare ”grøt” når de gjengis i miniformat.

7. Ikke skriv for langt.
Grensen på 240 ord per oppdatering er langt mer enn du ønsker – det er nesten en hel artikkel. Hold deg til det etablerte teaser-formatet; 2-5 ord i overskrift og en ingress på et par-tre setninger. Kort og fyndig er vesentlig bedre enn langt og uttværet. Og husk at overskriften må bære innholdet.

8. Vær positiv.
Surmuling, sutring, kjefting og negativitet blir aldri godt mottatt i sosiale medier. Hold deg til de positive formuleringene, og hvis du ikke kan si noe positivt så la heller være. Husk at det er mulig å være kritisk også i positive vendinger, dersom dette skulle være nødvendig.

9. Ikke prøv å jukse.
Prøv aldri å legge skjul på det dersom du har en agenda. Det er aldri vellykket med juks og fanteri, og det er negativt og pinlig når det blir avslørt. Sommerens heteste offroad-sykler er en helt legitim overskrift, mens Slik vinner du Birken er negativt dersom lenken fører til offroad-syklene i nettbutikken din. (Kan du derimot lage en guide til å kjøre Birkebeinerrittet raskest mulig samtidig som du anbefaler riktige sykler, er det imidlertid helt supert.)

10. Ikke vær redd for uenighet.
Dissens er ikke farlig. Du kan ikke styre hva andre sier i sosiale medier, men det trenger du heller ikke. Får du stygge kommentarer på veggen din, går det verre ut over den som kjefter enn over deg. I tillegg er dine venner gjerne raske til å komme til ditt forsvar. Vær ærlig, redelig, høflig og saklig, så har du ditt på det tørre selv om ikke alle andre har det.

 

Ønsker du å lære mer om sosiale medier kan vi anbefale deg å ta en titt på Webgruppens ulike kurs om sosiale medier.