Statistikk

Hvis du ikke allerede har tilfredsstillende statistikk på ditt nettsted, finner du noen linker som kan hjelpe deg her.

Du trenger et webstatistikk-verktøy for å vite hva brukerne gjør på sidene dine. Dette er viktig, fordi det hjelper deg å forbedre nettstedet, og fordi man jo gjerne har noen webmål som må måles i statistikk – for eksempel mål om antall brukere pr måned.

Ett av verdens aller beste statistikkverktøy er dessuten gratis:

For å få Google Analytics trenger du altså å gå inn på siden (lenken over), og registrere deg. Du får da på siste skjermbilde en såkalt sporingskode. Denne koden trenger du å legge inn i malen på ditt eget nettsted. (Hvis du ikke har tilgang til malen, kan din tekniske leverandør ordne dette for deg. Det tar bare et par minutter.)

Så snart koden ligger inne på siden din, begynner den å registrere. Etter ca 2 timer vil du kunne klikke deg inn på Google Analytics og se en rekke detaljer over hva bruker gjør på sidene dine.

Brukernes skjermstørrelse er ett eksempel på hva du kan se i Google Analytics.

Hvilke tall bør du jevnlig holde øye med?

Etter vår mening er dette de viktigste måltallene:

  • Totaltrafikk (brukersesjoner eller unike brukere) – forteller hvor mange brukere som benytter sidene dine
  • Mest populære sider – forteller deg hvilke sider på nettstedet ditt som er mest populære
  • Trafikkilder – hvor er det de forskjellige brukerne kommer fra? (Søkemotorer? Andre nettsteder som lenker? osv.)
  • Avstøting (kalles “bounce” eller “transittstoppfrekvens” i statistikkverktøyet). Dette tallet er på mange måter en slags “karakter” på nettstedet ditt, fordi den forteller hvor mange prosent av brukerne som “snur i døren” uten å klikke seg videre inn/finne det de kommer for. Avstøting på 52% er gjennomsnitt for norske nettsteder.

Lyst til å lære mer om hvordan du kan bruke statistikk for å utvikle ditt nettsted?

Ta en titt på Webgruppens kurs i strategi og webanalyse.