Annonsesalg

Vurderer du å selge annonser på ditt nettsted? Her er det du bør tenke på.

Driver du et relativt lite nettsted, bør du kjenne til ressursen Annonsepriser.no Dette er en side der du selv kan legge deg inn i databasen (fortrinnsvis med en konkurransedyktig pris), og der annonsører kan søke på annonsekanaler og priser for annonsering. Det er foreløpig ikke enormt stort volum på denne ressursen, men ideen er god, så forhåpentligvis tar dette seg opp etterhvert.

Ønsker du en inntektsstrøm på å ha annonser på nettstedet ditt, bør du også vurdere Google AdSense, som gjør at du kan plassere Google-annonser på dine sider og få en inntjening på dette med det samme. Her får du bare betalt per klikk (og ikke per eksponering), men har du godt med trafikk er det likevel en inntektsstrøm å regne med.

En annen viktig nettressurs for deg som vil selge (eller kjøpe) annonser er INMA – interesseorganisasjonen som arbeider med internett som markedsføringskanal.

Husk også: Driver du et relativt lite nettsted, kommer du neppe til å bli rik av å selge annonser. Har du flere annonseplasser på siden og fullt belegg, tjener du kanskje 20 øre per sideeksponering. Selv med et slikt best case-scenario må du ha 100 000 eksponeringer for å tjene 20 000 kroner. I de fleste tilfeller må du imidlertid rabattere mye, og fullt belegg er svært lite sannsynlig. Det er derfor mer realistisk å kalkulere med 2 øre i faktisk inntekt per sideeksponering. Det gir deg 2000 kroner for 100 000 eksponeringer.

Har du mange sidevisninger blir det jo likevel penger av det. Og uansett kan annonseinntekter være en supplerende inntektsstrøm for deg. Så her er noen gode råd til deg som vurderer å etablere annonsesalg på sidene dine:

  • Vær tydelig rettet mot en definert målgruppe . Jo spissere målgruppe-rettet du er, jo bedre priser kan du ta, og jo mer sannsynlig er det at du får annonsører.
  • Hvis du har noen få selskaper som er åpenbare, naturlige annonsører for deg, så kontakt dem direkte. Vurder å tilby eksklusive rettigheter (at du ikke selger annonser til konkurrentene deres).
  • Vurder alternativer til rent bannersalg: Kan du etablere et nyhetsbrev som du kan tilby annonseplass i (dette er mer verd for annonsørene, og prisene ligger følgelig høyere)? Kan du tilby “sponsoravtaler” der annonsører får dominere hele seksjoner?
  • Satser du på bredt annonsesalg, prøv å bli tatt opp i en samkjøring som f.eks. AdLink . Det å selge annonser er arbeidskrevende, og samkjøringene har folk som er ute i markedet hele tiden. De tar en provisjon av salget, men kan som regel selge mer for deg enn du klarer selv.
  • Sjekk prisnivået i bransjen generelt og hos direkte konkurrenter spesielt. Legg deg på normale priser, men vær klar for å gi rabatter.
  • Annonsørene forventer at du kan levere statistikk på visninger, klikk osv. Det betyr at du trenger et annonsestyringssystem. Hvis du ikke er med i en samkjøring (hvor de har systemene, og du bare legger inn en enkel kode på din side) bør du sjekke med din tekniske leverandør om de tilbyr en annonsemodul til din publiseringsløsning.

 Ønsker du å lære mer om å tjene penger på web?

Se Webgruppens kurs i salg og markedsføring på nett.