Dette er effektiv nettmarkedsføring

Nettredaktor.no har undersøkt hvilke markedsføringskanaler på nettet som faktisk skaper resultater. 361 norske nettredaktører delte sine erfaringer med oss, og her er resultatene.

Undersøkelsen ble gjennomført i mai 2008. Vi stilte spørsmål om hvilke markedsføringskanaler på nett som ble brukt i dag for å drive trafikk, hvor fornøyde nettredaktørene var med hver av kanalene, og hvilke kanaler man planla å benytte fremover.

Mye prøvd
Det viser seg at nettredaktørene har prøvd mange forskjellige kanaler. Også de såkalte Web 2.0-kanalene som annonser på Facebook, firmablogging og Youtube-filmer gir utslag, selv om dette ikke er svært utbredt enda.

Varierende tilfredshet
Hvor tilfreds man er med effekten i de forskjellige kanalene varierer imidlertid. Vi har regnet ut gjennomsnittlig score på en skala fra 0-6 der 6 er best. (Respondenter i hver kategori er kun de som har prøvd kategorien.)

Ikke overraskende er det søkemotorene som gjør nettredaktørene mest fornøyde. Etter disse er det imidlertid verd å merke seg at både firmablogging og SMS-annonsering gir god tilfredshet. De største skuffelsene står de mindre nettkatalogene for, og heller ikke Podcasts imponerer de som har forsøkt det.

Ved en feil i undersøkelsen falt spørsmålet om tilfredshet med e-postmarkedsføring ut. Vi henviser til undenstående graf for et estimat av tilfredshet med denne kanalen.

“De tre store”
På spørsmålet om hvilke kanaler man planlegger å benytte fremover er trenden klar: Nettredaktørene vil fortsette å benytte de kanaler som man føler gir valuta for pengene. I klartekst betyr dette en enda tydeligere samling om “de tre store” nettannonseringskanalene: Søkemotoroptimalisering for gode resultater i ekte søketreff, e-postmarkedsføring og Google AdWords.

Legger man sammen Kvasir-annonsering og annonsering på andre kataloger, vil også katalogannonsering samlet nærme seg “de tre store” i popularitet.