E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring kan og bør være en helt vesentlig del av din web-satsning. E-post er den markedsføringskanalen som har klart høyest ROI (Return On Investment) av alle kanaler.

En e-post liste forsterker webben din på flere måter. Du kan for eksempel bruke en e-post liste til følgende:

  • Sørge for at folk kommer tilbake til websiden din gang etter gang.
  • Sørge for at en høyere prosent av de som er kommet innom websiden din ender opp med å kjøpe noe.
  • Sørge for at eksisterende kunder kommer tilbake og kjøper mer.
  • Sørge for at kundene dine husker hvem du er.
  • Bygge lojalitet.
  • Yte kundeservice.

Det finnes flere typer e-postkonsepter, som alle er effektive på hver sine måter:

  • Nyhetsbrev – hyppige utsendelser av nyhetspreget innhold som gir deg mer aktivitet og trafikk
  • Informasjonsbrev – middels hyppige utsendelser av nytteinnhold som bygger lojalitet og omdømme
  • Reklameutsendelser – genererer netto salg hver eneste gang, hvis du gjør det riktig
  • Personlige utsendelser – bygger relasjoner

Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom e-postmarkedsføring er slik:

M * OR * CTR * CR = $

For å lykkes med e-postmarkedsføring må du altså ha følgende fire elementer på plass:

Taktikker for å bygge listen – adresselisten din er gull verd, så det er lønnsomt å investere i målrettede tiltak for å få listen til å vokse. Listen din avgjør hvor mange mottagere du kan sende til. (M for Mottagere i formelen.) Størrelsen på M er et avgjørende suksesskriterium.

Vite hvordan du skal skrive gode overskrifter – overskriften avgjør hvor mange prosent av de som mottar mailen din som åpner den. (Åpneraten kalles OR, eller open rate på engelsk, i formelen.)

Vite hvordan du skal skrive handlingsutløsende e-posttekster – teksten avgjør hvor mange prosent av de som åpner mailen som klikker på en link i mailen og går videre inn på websiden. (Klikkrate kalles click through rate, eller CTR i formelen.)

Lage en landingsside som får brukeren til å kjøpe produktet ditt, eller gjøre noe annet som du tjener penger på. “Landingsside” er navnet på den siden brukeren kommer til når han klikker på linken i e-posten. Hvor god denne siden er, avgjør omformingsraten (CR for conversion rate i formelen), som altså er prosenten av de som kommer inn på landingssiden som faktisk kjøper et produkt.

Hvis du skaffer deg kompetanse på disse fire områdene, er det nesten umulig å ikke tjene penger på e-postmarkedsføring. Det er ekstremt lønnsom virksomhet.

Her er noen ressurser hvis du vil jobbe mer med dette spennende emnet:

Gratis rapport om hvordan du tjener penger på e-postmarkedsføring skrevet av undertegnede. Denne kan lastes ned fra Mail Pilots sin webside.

Jeg holder selvfølgelig også kurs i e-postmarkedsføring. Dette kan være nyttig, spesielt for deg som skal drive dette i litt større skala gjennom en etablert firma- eller organisasjonsweb, eller som del av din jobb som nettredaktør.

En liten advarsel til slutt: Husk at i Norge er det forbudt å sende e-postreklame til andre enn de som har meldt seg på listen din, eller som er eksisterende kunder, så det er viktig å holde tunga rett i munnen. (Se markedsføringslovens paragraf 15 for den konkrete lovteksten.)

 

 Lyst til å lære mer om e-postmarkedsføring?

Ta en titt på Webgruppens kurs i markedsføring på web.