Google slår ned på kataloghaier

Har du lagt merke til noe nytt på Google-søketreffet i det siste? – De aller fleste “støy-oppføringene” fra katalogtjenester er blitt borte! Dette er en endring som mange brukere ønsker velkommen.

av Nina Furu – 21. april 2010

 

Google Norge har ikke offisielt kommentert hvilke endringer som er gjort i søketreffet på landets dominerende søkemotor. Mange brukere har imidlertid lagt merke til forandringer i hvilke oppføringer som kommer på topp.

Kataloghaier spekulerer i ekte søketreff
Søketreff på Google omfatter både betalte annonser og ekte søketreff fra databasen, såkalt “organisk søk”. Nettkataloger og andre som ønsker trafikk fra Google må betale for annonser, mens innholdsoppføringer i det organiske søket er gratis.

Flere katalog-tjenester har imidlertid spekulert i å lage lenkestrukturer og annet som skal lure Google til å tro at katalogene har fortjent gratis oppføringer. På denne måten har de sikret seg urettmessige oppføringer i det gratis søketreffet.

Mange spam-treff
Når man tidligere søkte på Google, kunne man få en rekke slike søketreff. For eksempel kunne søk på ordet “malermester” gi oppføringer av denne typen:

(Katalogene i eksempelet over er fiktive. Eventuell likhet med konkrete enkeltkataloger er tilfeldig.)

Mange nettbrukere har irritert seg over disse treffene, noe som ganske sikkert har falt Google tungt for brystet. Søkemotoren har alltid vært bevisst på at relevante søketreff er den viktigste nøkkelen til suksess.

Nå kan det altså se ut som om Google har bestemt seg for å slå ned på katalog-spammerne. Stikkprøvesøk som Nettredaktor.no har gjort, viser med all tydelighet at oppføringer som eksemplene over nå nesten ikke er å finne på søkemotoren. I stedet er det faktiske, relevante oppføringer som dominerer:

Mindre juks
Konsekvensen av den endringen som nå er skjedd, er at katalogtjenestene som tidligere gjorde god butikk helt gratis på Google ikke lenger kan basere seg på denne trafikkilden. Dette betyr også at katalogene har mistet sitt viktigste argument for å lokke kundene ombord.

Flere av de katalogene som nå er blitt borte, har lokket kunder til å kjøpe annonser gjennom å påstå at de skaffet synlighet på Google. Trusler om at kunden ikke ville komme opp på søkemotorer dersom man ikke kjøpte katalogoppføringer har også vært vanlige, ifølge flere kunder.

Dette siste aspektet har også nettavisen Digi.no skrevet om, blant annet i artikkelen “Bløffer og utgir seg for å være Google“.