Kjøpe nettannonsering

Her er tipsene du bør tenke på når du vurderer å kjøpe annonsering på nett.

Prinsippene for nettannonsering er de samme som for annonsering i alle andre medier. Det du trenger å tenke på er:

  • Hvem er målgruppen din?
  • Hvilke nettsteder henvender seg til denne målgruppen?
  • Hva slags oppslagstall har de enkelte nettstedene?
  • Hva koster det å annonsere der?

Gjør regnestykket på forhånd

Utfra punktene over kan du enkelt regne ut hvor mye det koster deg å nå en bruker (eksponeringspris/ kontaktpris). En god klikkrate på en annonse er 1%, så du kan også enkelt regne ut hvor mye hver faktiske besøkende til din landingsside koster. En kontaktpris på 7 øre for et forsidebanner er en typisk listepris. Med 1% click-through betaler du altså 7 kroner for hver bruker som kommer gjennom til din side.

Er nettannonsering verd pengene? Ja, utvilsomt, hvis du på din side klarer å nyttegjøre deg de som kommer innom (sjekk INMA’s tips for landingssiden ). Men gjør regnestykket ditt på forhånd: Et godt shopping-nettsted har kanskje en konverteringsrate på 10%, altså at hver tiende bruker som kommer til siden faktisk gjør et kjøp (eller foretar en transaksjon som å laste ned en brosjyre eller lignende). Det betyr at man betaler 70 kroner per kunde. Er et gjennomsnittlig kjøp på 300 kroner er det vel verd det. Synker konverteringsraten ned mot 1%, betaler man 700 kroner per kunde. – Det kan også være verd pengene, hvis man for eksempel selger software til 3-4000 kroner per kjøp.

Kjøpers marked

Hvor får du de beste annonseavtalene? Vel, det er kjøpers marked, så du kan stort sett prute hos de fleste. De fleste annonseselgere har også mindre populære formater og sider nede i strukturen hvor prisene ligger lavt. – Men vær oppmerksom på at klikkraten typisk synker jo mindre annonsen er og jo lenger ned på siden annonsen er plassert.

Du får maksimalt ut av annonsekronene ved å spisse mot målgruppen så mye som mulig. Selger du bilrekvisita vil du sannsynligvis få bedre klikkrate for pengene på Din Side Bil enn på Din Side som helhet. Derfor: Plasser gjerne annonsen i en enkelt, relevant underseksjon på nettstedet. Det er billigere, og responsen er prosentvis bedre.

Anbefalte annonsekanaler

Her er noen gode steder å annonsere:

Katalysator Media – selger annonser på Digi.no, Din Side, Propaganda og iMarkedet; perfekt for deg som retter deg mot et business-marked.

Sol Annonse – portalen SOL er en av landets største nettsteder rettet mot forbrukere. Listeprisene er høye, men prøv å prute.

AdLink – samkjøring som plasserer annonser på over 100 forskjellige nettsteder. Som regel kan slike samkjøringer optimalisere, slik at annonsen din får flest eksponeringer der responsraten er best. De har også mange nisjenettsteder på listen sin.

 

Lyst til å lære mer om annonser på nett?

Se Webgruppens kurs i markedsføring og salg på web.