Produktweb
Du kan også laste ned disse rådene som Word-dokument til egen bruk og sirkulering i din organisasjon:
10 gode råd for å skrive godt for en produktweb/nettbutikk
—————————————————————————–
10 gode råd når du skal skrive for web – Produktweb/nettbutikk
1. Sett deg i brukerens sted
For nettstedet generelt: Ta utgangspunkt i hvilket behov brukeren har når han kommer inn på forsiden din. Ser han umiddelbart at dette er en nettbutikk, eller et nettsted med informasjon om produkter? Hvis ikke, sørg for at dette er umiddelbart synlig. Hvilke varer er det han ser etter? Sørg for at de mest populære varene er mest synlige.
For hver enkelt side/produktpresentasjon: Ta utgangspunkt i hva brukeren er interessert i ved de produktene du har å selge. Er det utseendet? Merkevaren? Vekt? Størrelse? Pris? Kanskje flere av disse? Fokuser på denne sentrale informasjonen, og gjør denne så iøyenfallende som mulig på hver enkelt produktside (alt annet kan komme lenger ned på siden, eventuelt under egne linker).
2. Bruk de riktige trigger-ordene
Når brukeren kommer til ditt nettsted, har han et ord i hodet som beskriver det produktet han ser etter, et såkalt ”trigger-ord”. Kommer han fra en søkemotor, er det dette ordet han har søkt på der. Det er dette trigger-ordet (eller et bilde av akkurat dette produktet) han ser etter når han først kommer inn. Er triggeren ordet ”fotball”/bilde av en fotball, er det ikke sikkert at han en gang kommer til å se en link som heter ”sportsutstyr”, i hvert fall ikke før etter at han har sett over hele siden etter ”fotball”.
Du bør også være oppmerksom på at brukere ser etter sine trigger-ord i navigasjon, så jo flere ord du har synlige i navigasjonen, jo større er sannsynligheten for at en gitt bruker finner akkurat sin trigger. – Et sted går jo imidlertid grensen for hvor mange ord du kan ha i navigasjon, men dersom du ikke har alle underprodukter synlige på hver kategori bør du i hvert fall ha noen eksempler (fulgt av ordet ”flere …”), slik at brukeren skjønner litt av hva kategorien som helhet omfatter. – Se www.xxl.no for et godt eksempel på nettopp dette.
3. Lag meningsbærende overskrifter
For at brukeren skal fatte interesse for et produkt, må han først forstå hva produktet er. Derfor: En god produktoverskrift bruker relevante trigger-ord (se over) og er deskriptiv, altså at den forklarer hva akkurat dette produktet er for noe. Selger du en fotball som heter ”Geo Astyr” er ”Geo Astyr Fotball” en god produktoverskrift, mens bare ”Geo Astyr” ikke er det. Husk at produktnavnene kan komme opp som linker (på fritekstsøk og lignende) uten at det forklarende bildet er med (avhengig av hva slags shoppingløsning du har). Det er derfor en god regel å alltid sørge for at selve substantivet som beskriver hva produktet er alltid bør være med i overskriften. Hentes overskriften dynamisk fra produktnavnet i databasen, er det selvfølgelig også viktig å passe på å ha deskriptive produktnavn for hvert produkt i databasen.
Har du en shoppingløsning som har høy digital synlighet (altså at dine produkter kan komme opp som søketreff når noen søker på søkemotorer eller på produktsammenligningstjenester og lignende), er det enda viktigere å sørge for akkurat dette. Navnet ”HP nc6000” sier ikke så veldig mye, mens ”Bærbar 14” PC HP nc6000” sier en god del mer.
4. Gi brukeren ”hele produktet i teaserform”
I artikkelsammenheng er en ”teaser” overskrift, ingress, bilde og link, mens shoppingløsninger ofte opererer kun med ”teasere” som består av produktnavn/overskrift og bilde + link. Slike ”teasere” kommer opp på forsider og produktgruppesider, og brukeren velger raskt blant teaserne hvilke produkter han ønsker å se nærmere på. En god produktteaser har to suksesskriterier: Et tydelig produktbilde, og et deskriptivt produktnavn (se punkt 3). I første omgang er det ofte kun disse to elementene du har til rådighet for å ”selge” produktet som interessant i første omgang, så her gjelder det å bruke plassen med omhu. Bildene er sentrale, så invester i gode og tydelige produktbilder!
5. Si det så enkelt som mulig
Det er aldri noe poeng å lage komplekse tekster. Skriv enkelt og selvforklarende, og si det som er viktigst for brukeren først! Hva som er viktigst for brukeren avhenger av produktet. Mål (i centimeter) bør for eksempel stå tidlig i teksten for et møbel, men ikke for en bok. Vekt (i kilo/gram) bør stå tidlig i teksten for en bærbar PC, men ikke for en pakke kjeks osv.
Første skjermbilde bør gi allrelevantinformasjon om produktet, sett fra brukerens side, men ikke nødvendigvis mer. Må du ha med omfattende tekniske spesifikasjoner eller lignende, bør dette komme lenger ned på siden. Eventuelt kan du også vurdere en flerleddsstrategi (se råd 9). Det er ikke noe problem for brukeren å scrolle hvis han finner første skjermbilde interessant. Da føler han at det kommer enda mer interessant lenger ned på siden, og scroller gjerne. Hvis første skjermbilde derimot ikke er interessant, kommer han ikke til å scrolle lenger ned heller. Det er derfor sentralt at brukeren oppfatter første skjermbilde som meningsbærende og interessant.
6. Legg til rette for umiddelbar kommunikasjon
Gjør det mulig for brukeren å skape seg et raskt overblikk over produktet ved å rett og slett kaste et blikk på siden. Bruk tydelige tabelloversikter over viktige data, og sørg for at disse er like fra side til side på nettbutikken (pris på samme sted, fargevalg på samme sted etc.). (Men ikke putt inn masse irrelevante data for å få tabellen til å ”gå opp” – det er bare dårlig kommunikasjon og sløsing med skjermplass.)
Husk å ha en tydelig ”Bestill”-link eller –knapp rett ved siden av eller rett under produktet. Hvis produktet kommer i flere varianter, la brukeren velge riktige alternativer fra rullgardin-menyer eller avkrysnings-/radio-bokserførhan klikker ”bestill”. ”Bestill” er et ord som brukeren tenker seg godt om før han klikker på. Han ønsker å dobbeltsjekke at han har stilt inn alle alternativer riktig. Får han ikke stilt inn alternativer før han klikker, er det kun de færreste brukere som tør å klikke i håp om at valgmulighetene kommer etterpå.
7. Skap et luftig tekstbilde
Få ting gir mer avtenning på en webside enn en massiv og visuelt ugjennomtrengelig tekstblokk. Den kommer garantert kun de mest iherdig interesserte til å orke å gå inn i overhodet. Derfor: Bruk luft! Legg inn avsnitt, mellomtitler, bilder, opplistinger og uthevinger, slik at siden visuelt sett blir åpen og mulig å trenge inn i.
8. Et bilde sier mer enn tusen ord …
Skal du selge produkter må du ha bilder. Gjerne flere forskjellige bilder, og gjerne bilder fra forskjellige vinkler. Folk vi se hva de får før de bestiller, så jo mer du viser (og jo tydeligere du viser det), jo større er sannsynligheten for et salg.
9. Bruk to- eller flertrinns-strategier
Skjermarealet er begrenset, og du trenger å ha mye informasjon og ikke minst store bilder. Hva gjør du? – Svar: Bruk eventuelt flere sider. Pass bare på at ”lukten av informasjon” blir sterkere for hvert klikk, altså at brukeren føler at han hele tiden får mer og mer informasjon om det produktet han er interessert i.
Når det gjelder bilder, er konvensjonen at man i en nettbutikk viser et mindre bilde med en link under som man kan klikke på for å en større versjon av det samme bildet. Se for eksempel hvordan dette fungerer på www.neimanmarcus.com
10. Pass opp for trykkleif!
Det er lett å bli blind for egne feil, så lag rutiner på korrekturlesing med kolleger hvis du har muligheten til det. Husk at en skrivefeil på web ikke bare ser dumt ut for brukerne, men også gjør at søket på siden blir feil. Søker man for eksempel på ”joggesko” på ditt nettsted, vil man jo ikke få treff på et produkt der det er stavet ”jogesko” …
Lyst til å lære mer om nettbutikk og selgende tekst?