Fordeling pr Oktober 2007, basert på sammenstilte data for 1200 norske nettsteder. Tallmaterialet er levert av Online Services AS.
Som disse tallene viser, har nesten ingen nettbrukere oppløsning under 1024 x 768 pixler. Det er derfor fullstendig forsvarlig å designe for skjermoppløsning på 1024×768 pixler i dag.
Å designe for høyere oppløsning, kan imidlertid være risikabelt uten forankring i egne konkrete tall. Jeg har selv vært ute hos store norske bedrifter og konstatert at opp til 50% av nettstedets egne brukere ikke finner det mest relevante innholdet på forsiden (fordi det ligger under første skjermbilde).
Tallene fordeler seg slik:
Oppløsning | Prosent |
1024×768 | 38,28 |
1280×1024 | 20,31 |
1280×800 | 16,32 |
1440×900 | 5,07 |
1680×1050 | 3,84 |
1152×864 | 2,94 |
1400×1050 | 2,36 |
800×600 | 1,94 |
1920×1200 | 1,49 |
1600×1200 | 1,42 |
1280×768 | 1,13 |
1280×960 | 0,99 |
Oppløsninger som har andeler på under 0,5 % er ikke inkludert i oversikten.
Se også tall for operativsystemer og tall for nettlesere som benyttes av norske web-brukere.