Skriving for Nettavis
1. Sett deg i brukerens sted
Hva er det i nyheten du skriver som er det viktigste for brukeren? Hva er det mest relevante, interessante og spennende ved saken slik brukeren ser det? – Fokuser på dette!
2. Bruk de riktige trigger-ordene
Alle emner har “trigger-ord” som utløser klikket som skal til for å lese hele saken. Ord som “gratis” og “sex” er for eksempel beviselig klikk-genererende. Jobb bevisst for å identifisere hvilke trigger-ord som fungerer for ditt tema og din målgruppe, og bruk disse når du skriver så langt det er relevant.
3. Lag meningsbærende overskrifter
For at brukeren skal fatte interesse, og du skal få et klikk, må brukeren forstå hva en sak handler om. Deretter må brukeren beslutte at dette er relevant og interessant for akkurat ham. En god overskrift forteller hva saken handler om ved at den oppsummerer hovedpoenget i hendelsen i en enkelt setning, for eksempel “Venter lavere rente” eller “Mann skutt i Oslo”. NB! Det fungerer beviselig ikke å “lokke brukeren til å klikke” med halvkvedede viser eller fiffigheter i overskriften – det irriterer langt flere enn det lokker. I tillegg kan du få brukere som klikker fordi de trodde saken handlet om noe helt annet, og disse føler seg snytt og at du sløser med deres tid. Det er ingen god brukeropplevelse!
Husk også at overskrifter kan komme opp helt løsrevet (når saken er langt nede på siden, eller på andre nettsteder som henter inn saker fra deg), og da må overskriften kunne stå alene (uten bilde og ingress) og fortsatt kunne fortelle hva saken handler om.
4. Skriv “artikkelen i teaserform”
En teaser, altså overskrift, ingress og bilde, skal samlet kunne orientere brukeren om hendelsen slik at brukere med dårlig tid (eller som kun er overfladisk interesserte) ikke behøver å lese hele saken. Denne brukeren kommer uansett ikke til å klikke. En interessert bruker, eller en med bedre tid, konkluderer derimot med at “dette var interessant, dette vil jeg vite flere detaljer om”, når overskriften er saklig og deskriptiv.
5. Si det så enkelt som mulig
Det er aldri noe poeng å lage komplekse tekster. Skriv enkelt og selvforklarende. For å få dette til, tenk for eksempel “Hvordan ville jeg forklart dette for et barn?” eller “Hva ville jeg skrevet her dersom dette var en rubrikkannonse?” når du skriver. Poenget er ikke å undervurdere leseren, men å være så inkluderende som mulig. Må du ha en omfattende og kompleks tekst (for eksempel en forskningsrapport, en medisinsk utredning eller lignende) så vurder en flerleddsstrategi (se råd 9).
6. Legg til rette for vertikal lesning
Gjør det mulig for brukeren å skape seg et raskt overblikk over saken ved å rett og slett kaste et blikk på siden. Virkemidler for vertikal lesning er blant annet:
- Mellomoverskrifter
- Linker
- Kulepunkter
- Uthevede enkeltord (gjerne trigger-ord)
Husk at disse samlet skal gi en hel beskrivelse av saken når man bare leser vertikalt (altså kun overskrifter, linker, hovedpunkter og eventuelt uthevinger). Vær oppmerksom på at du kan “vri” hele innholdet i artikkelen avhengig av hvilke ord du velger å utheve/fokusere på, så vær forsiktig!
7. Skap et luftig tekstbilde
Få ting gir mer avtenning på en webside enn en massiv og visuelt ugjennomtrengelig tekstblokk. Den kommer garantert kun de mest iherdig interesserte til å orke å gå inn i overhodet (og de er under 5% – se på statistikken din hvis du ikke tror meg). Derfor: Bruk luft! Legg inn avsnitt, mellomtitler, bilder, opplistinger og uthevinger, slik at siden visuelt sett blir åpen og mulig å trenge inn i.
8. En figur sier mer enn tusen ord …
Tekst er ikke det beste medium til å formidle alle typer informasjon. Tenk for eksempel på et værkart: Der får du masse info ved første blikk. Skulle du formidlet det samme med tekst, ville siden bli langt mer uoversiktlig og omstendelig. Vurder derfor om den informasjonen du har kan formidles på mer hensiktsmessige måter ved bruk av bilder, figurer, modeller, statistiske diagrammer eller lignende.
9. Bruk to- eller flertrinns-strategier
Hvis du har krevende tekster som skal formidles, vurder å gjøre det over to forskjellige sider: Lag en enkel og tabloid artikkel som forteller at innholdet finnes eller eventuelt presenterer hovedpoenget i den store teksten … og ha så en link videre til hele rapporten/teksten/utredningen for de som er spesielt interesserte i denne. Denne fullteksten kan du også vurdere å ha både som webside og som nedlastbart dokument, dermed blir den både søkemotor-søkbar og enkel å håndtere for de som vil laste den ned, skrive den ut og lese den på papir.
10. Pass opp for trykkleif!
Det er lett å bli blind for egne feil, så lag rutiner på korrekturlesing med kolleger hvis du har muligheten til det. Husk at en skrivefeil på web ikke bare ser dumt ut for brukerne, men også gjør at søket på siden blir feil. Søker man for eksempel på “Bondevik” på ditt nettsted, vil man jo ikke få treff på en artikkel der det er stavet “Bodnevik” …
Lyst til å lære mer om skriving på web?