Verktøy for Søkemotoroptimalisering (SEO)
Nr | Beskrivelse | Relevante nettsteder/ ressurser |
1 | Kontroller den tekniske kvaliteten på nettstedet ditt ved å bruke en validator!
Du kan validere side for side online på W3C, eller du kan laste ned et gratis program som validerer hele nettstedet på én gang og også gir deg tips om feilretting. |
W3C Validator |
2 | Gjør de tekniske endringene som din validator forteller deg at du burde gjøre!
En vanlig og svært kritisk feil er at doctype ikke er definert i dokumentet – dette gir “fatal error” på W3C-validatoren, og betyr at man kan få problemer med indeksering av webspidere. Hvis dette er tilfellet for deg, les om hvordan doctype skal defineres på W3C og legg inn riktig doctype-definisjon aller først i dokumentet (evt. master-malen), før HTML-taggen. Gå deretter gjennom og rett feilene én for én etter hva validatoren anbefaler. NB! Har du en dynamisk webløsning der innhold og malverk er separert, må du antagelig inn i malverket for å gjøre en del av endringene. Be om hjelp fra din publiseringsleverandør hvis du ikke kan gjøre dette selv. |
Om Doctype-taggen på W3Schools |
3 | Lag en sitemap og link til den fra alle sider!
Legg opp en sitemap/et navigasjonskart for å forenkle indekseringen og navigasjonen på ditt nettsted. Legg inn link til denne sitemap’en fra alle sider. (Arbeidsbesparende tips: Legger du inn en slik link i mastermalen, for eksempel som del av hovednavigasjon eller kolofon, får du den automatisk inn på alle sider.) |
Eksempel på navigasjonskart |
4 | Utnytt Meta-taggene, men vær fornuftig!
Meta-taggene lar deg skrive inn nøkkelord og beskrivelser som vekter tungt i forhold til søkemotorene, og som blir synlige på linken søkemotoren viser ved søketreff. Du bør absolutt utnytte disse mulighetene – til å skrive inn fornuftige nøkkelord i Keywords-taggen, og en relevant beskrivelse i Description. Men vær forsiktig! På grunn av at en del nettsteder har misbrukt meta-taggene til å få ufortjente treff, så har søkemotorene også smarte algoritmer som skal sile ut jukserne. Derfor: Bruk ikke mer enn 15 nøkkelord i keywords, og gjenta aldri ett og samme ord i Meta Keywords. |
Meta tags for SEO: A simple guide for beginners, artikkel fra AHrefs |
5 | Skaff deg relevante inngående linker!
Inngående linker er noe som er bra for din digitale synlighet, spesielt når du får linker fra andre nettsteder innenfor samme fagområde som ditt eget. Hvem linker til deg nå? – For å sjekke dette kan du i søkefeltet på Google skrive :. Dette fungerer stort sett på de fleste store søkemotorer. Unngå å kjøpe linker i såkalte “link farms”! Den eneste måten å få ekte linker er å opparbeide dem manuelt og over tid. |
Sjekk hvem som linker til deg nå ved å skrive inn link:http://www. dittdomene.no i søkefeltet på Google (Den samme strengen fungerer på de fleste andre søkemotorer også.) |
6 | Skriv om de ordene du ønsker å være synlig på!
Det nytter ikke å bruke et nøkkelord i metatag eller overskrifter dersom siden ikke handler om dette ordet. (Og ja, søkemotorene forstår faktisk dette.) Hvis du prøver å bli synlig på ordet “sportsutstyr” må også siden handle om det, og selve ordet bør være nevnt en del ganger. (Men ikke alt for mange ganger – da mistenker søkemotoren at det dreier seg om et forsøk på å jukse.) |
|
7 | Bruk H-tag, Bold og Underline bevisst!
Når du bruker H-taggene (H1, H2, H3 etc.), bold-taggen og underline-taggen for å markere overskrifter og uthevede setninger på siden, forstår søkemotorer at disse ordene er spesielt viktige for innholdet. Følgelig vil din side også rangere høyere som søketreff enn sider der ordet forekommer, men ikke er i overskrift/utheving. Dette kan og bør du bruke på den måten at du velger meningsbærende nøkkelord i overskrifter og uthevede setninger. Ord som er brukt som betegnelser i linker fungerer delvis på samme måten. |
|
8 | Registrer din side i Søkemotorer!
Er du ikke indeksert, kan du ikke bli funnet. Google dekker ca 97% av det norske søkemarkedet. Hvis andre nettsteder (som allerede er indeksert) lenker til din side vil Google følge lenken og så indeksere din side. Du kan også legge inn Google Search Console og melde inn siden der, eller du kan twitre en lenke til siden. (Google indekserer Twitter.) |
Google Search Console |
9 | Sjekk hvilken plass du har på forskjellige søkemotorer.
Et godt verktøy for dette er for eksempel Google Rank Checker som er en plugin til nettleseren Google Chrome. |
Google Rank checker |
10 | Søk profesjonell hjelp, men vær nøye med hvilken leverandør du velger.
Hvis du bruker feil leverandør, risikerer du i verste fall at de gjør ting på dine vegne som kan få deg utestengt fra Google. |
Google’s gode tips om SEO-leverandører |
Denne listen er laget av Roar Eriksen (Findability) og Nina Furu i samarbeid.
Les mer om søkemotoroptimalisering her på Nettredaktor.no
Vil du lære mer om søkemotoropptimalisering?
Ta en titt på Webgruppens kurs i markedsføring og analyse på web.