Søkemotorsynlighet bygger merkevare
Når vi snakker om synlighet på Google og andre søkemotorer, snakker vi gjerne om to forskjellige ting. Betalte annonser, og det “organiske”, “ekte” søketreffet. Figuren under viser forskjellen på de to på Google:
Det har lenge vært kjent at mesteparten av klikkene på en søketreffside går til det organiske søket (i snitt går 80 % av klikkene på Google til organisk søk, og 20 % til annonsene). Nye tall fra iProspect indikerer også at rangeringen i det organiske søket påvirker hva brukeren mener om merkevaren:
39 % av brukerne tror nå at de aktørene som har best organisk oppføring er de sterkeste merkevarene innen sine områder. Dette tallet representerer også en stigende trend – stadig flere brukere mener organisk oppføring indikerer merkevarestyrke.
Bare 19 % av brukerne mener at det ikke er noen sammenheng mellom søkemotoroppføring og merkevarestyrke.
Du kan laste ned en powerpoint-presentasjon med noen av disse tallene her:
Merkevarebygging via søkemotorer – noen nøkkeltall fra iProspect (Powerpoint-fil).