Grafisk design

Grafisk design er igjen et fag som bør være representert tidlig i utviklingsprosessen.

I motsetning til hva mange ser ut til å tro, er nemlig den visuelle, grafiske utformingen ikke "pynt" som man henger på til slutt. Godt webdesign er en del av brukeropplevelsen og brukergrensesnittet. Designet er rett og slett et uunnværlig verktøy for å oppnå brukervennlighet og god kommunikasjon .

Hvordan velger du en god webdesigner? Mitt råd er dette:

1. Be om arbeidsprøver på nettsteder designeren/byrået har laget før.
2.  Gjør uformelle brukertester av disse nettstedene. (Dvs at du velger ut en person som kunne vært i nettstedets målgruppe, men ikke kjenner det aktuelle nettstedet fra før. Sett deg sammen med denne personen foran en maskin, og ta opp det aktuelle nettstedet på skjermen. Observer vedkommendes reaksjoner og klikkforsøk.)
3. Still så følgende spørsmål :
a) Skjønner testpersonen umiddelbart hva dette nettstedet handler om og hvem det er for?
b) Skjønner testpersonen hvordan han skal gå fram for å løse et par praktiske oppgaver som du gir ham (finne en gitt informasjon, gjennomføre en gitt transaksjon e.l.)?
c) Finner testpersonen nettstedet behagelig, lett å bruke og generelt attraktivt?
4. Hvis svaret er "ja" på de tre spørsmålene over, har du funnet en god webdesigner . Gratulerer!

Og hvis du vil ha et par mer personlige anbefalinger, må jeg få lov å nevne mine to favoritt-webdesignere i Norge i dag:

Jakob Thyness (Glib Design) er min mann, så jeg er kanskje ikke akkurat uhildet. Men mange er enige med meg: Jakob har undervist i webdesign ved Westerdals og Skolen for Grafisk Design, han har ledet Dataforeningens faggruppe for Brukervennlige IT-systemer, han sitter i Edit, Grafill's gruppe for elektronisk design og typografi og var med å starte GRIM (skjermdesignernes faggruppe i Grafill). Han har gjort en mengde oppdrag for private og offentlige instanser, og har jobbet med design for skjermflaten siden 1995. Jakobs store styrke er at han er fullblods grafisk designer (utdannet på Westerdals i sin tid), samtidig som han forstår webmediet og dets muligheter og begrensninger bedre enn de fleste andre jeg kjenner. Jakob lager webdesign som er lekkert, elegant, bunnsolid  og som rett og slett  fungerer .

Kåre Såtvedt (Sigarett) var vår sjefsdesigner i HjemmeNett, og har vært en god venn av meg siden. Han startet designselskapet Sigarett sammen med sin bror, fotograf Kim Såtvedt, i 2001. Kåre har et unikt moderne øye for mikrografikk, embed-grafikk og andre spennende visuelle virkemidler. Han er kreativ, nyskapende og eksperimentell, og har en sikker teft for det trendriktige , som han kombinerer med en grundig forståelse for håndverket webdesign. Han har da også mange både trend- og kvalitetsbevisste kunder på merittlisten, blant annet Pepsi, plateselskapet BMG, Freia og Kims.

 

Lyst til å lære mer om grafisk design og brukeropplevelser?

Ta en titt på Webgruppens kurs i webdesign og bildebruk.


Vil du ha ny jobb?

---

Lær mer om web

Vi arrangerer en rekke kurs i samarbeid med Webgruppen.

Se oversikt over alle kurs.

Drives av Idium Portalserver